Vlucht en eerste weekend - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jan Prenger - WaarBenJij.nu Vlucht en eerste weekend - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jan Prenger - WaarBenJij.nu

Vlucht en eerste weekend

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

03 November 2014 | Suriname, Paramaribo

De vlucht naar Suriname is een bijzondere, dat vertelde me iemand op Schiphol al.Het vliegtuig was met 415 passagiers vol en direct na het opstijgen begon het al iedereen ging lopen en een praatje maken. Bij ons kwam een oude baas van 84 zitten met lange baard en vroeg of we al eerder in Suriname waren geweest, wij vertelden onze redenen en hij had in 1963/1964 aan de BROKOPONDODAM gewerkt en in 1964 naar Groningen verhuisd, was prof. In de chemie geweest aan de universiteit van Groningen, hij heet Guiliaume Pool en is rasverteller zo staat op zijn kaartje.zo hadden we al kontakt met Surinamers voordat we er waren. Aankomst keurig op tijd, bagage ging vlot, maar ja een toestel op het platform, Piet Hein haalde ons op maar de enige weg naar Paramaribo van 42 km hadden we 16 km file, zaterdagavond dus feest en in Suriname zijn meer auto's dan inwoners. Na een primanacht in ons appartement zijn we op zondag naar Groningen gegaan het centrum van provincie Saramacca, Piet is hier beleidsadviseur en wil van dit gebied een toeristische trekpleister maken, daarna bij hem thuis bbq gegeten , hij woont prachtig op 5 hectare en eigen plantage citrusvrucht en veel pluimvee. In 1845 vestigden Groningse boeren zich in het plaatsje Groningen maar gingen snel dood aan de malaria.
Terug in Paramaribo zijn we uit eten gegaan, veel muziek zg feestbusen die met veel muziek en plezier door de stad rijden, ja feest maken dat kunnen ze hier wel.

• 03 November 2014 - 19:11

Piet Hein:

Guilaume pool is goede vriend van ons! De wereld is echt klein.....

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Reunie Bigi Kroetoe

In 1964 hebben wij, 20 jongens van 15/16 jaar een verre reis gemaakt van Nederland per KNSM boot naar Suriname, doel was het deelnemen aan een scouting jubileumkamp in het oerwoud van Suriname.
In totaal zijn we 9 weken onderweg geweest 2 weken heenreis, 3 weken bij gastgezinnen, 1 week het oerwoud in en 10 dagen kamp op Zanderij en na een week de terugreis van weer 2 weken.
Nu 50 jaar later wil een zestal deelnemers de reis naar Suriname samen opnieuw maken, om het opnieuw te beleven.In Suriname woont Piet Hein Hellendoorn die onze reis ter plaatse organiseert.

Programma 1-15 november 2014
Zat 1.nov   vertrek per KLM vertrek Amsterdam–Paramaribo/Pengel
Zon2.nov   Saramacca/Groningen/Barbecue bij Piet Hein
Ma.3.nov   Paramaribo verkennen,
Di. 4 nov  Dolfijnen spotten in Surinamerivier/ Commewijne rivier
Wo 5 nov  Coronie/Nickerie overnachten in Bigi Pan Nickerie (kajakken)
Do. 6. nov  Nickerie Paramaribo- Bigi Pan (natuurreservaat vogels)
Vrij 7. nov  Varen met Humbert in Commewijne/Cotticagebied bezoek Alliance/Bakkie
Zat 8. nov  Colakreek Zanderij (kampterrein van Bigi Kroetoe)
Zon 9. nov  Plantage Peperpot/Fort nieuw AmsterdamCommewijne
Zat.15. nov Vertrek van Paramaribo naar Amsterdam per KLM

29 December 2014

Afsluiting Bigi Kroetoe reis 2014

15 November 2014

Paramaribo afscheid en vertrek.

13 November 2014

Isadou, het binnenland van Suriname

10 November 2014

Cola kreek-oude kampterrein 1964

10 November 2014

Paramaribo- Peperpot-Marienburg
Jan

Na 50 jaar wilden we met een aantal deelnemers aan de jamboree van 1964 in Suriname terug naar dit bijzondere land. Voor elk van ons was die reis, destijds met de boot naar de tropen en het verblijf van 2 maanden daar, een enorme belevenis die ons gevormd heeft en ons leven heeft beïnvloed. Beleef onze reünie in Suriname mee via dit blog, we vertrekken morgen 1 november. Op 15 november zijn we per KLM terug gevlogen naar Nederland, we hebben deze reis niet alleen als vakantie beleefd maar meer als een herbeleving van onze reis uit 1964. We zien elkaar voor het eind van dit jaar terug om de foto's te bekijken en de film van Hemmo Groen, Piet is dan n.l ook in Nederland. Ik sluit hierbij het blog Bigi Kroetoe, bedankt voor het volgen van ons avontuur, ruim 800 keer is deze blog gelezen. Jan Prenger

Actief sinds 25 Aug. 2014