Commewijne rivier Alliance-Bakkie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jan Prenger - WaarBenJij.nu Commewijne rivier Alliance-Bakkie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jan Prenger - WaarBenJij.nu

Commewijne rivier Alliance-Bakkie

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

08 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Vandaag gaan we richtig het oosten, 50 jaar geleden met de veerpont over een oude verharde weg, nu over de nieuwe hoge brug vanuit Paramaribo over een asfaltweg richting Moengo, je ziet direct dat de economie groeit doordat de infrastructuur is verbeterd, huizen, bedrijven en kavels te koop langs deze hele route.Na een uur rijden komen we bij een brug en hier liggen boten, Piet heeft hier met zijn neef afgesproken , we stappen aan boord, zwemvesten mee(verplicht) en we varen 2 uur de Commewijne rivier af, we gaan de zijrivier op en varen naar Alliance, een oude plantage aan de rivier, tijdens onze Bigikroetoe waren hier in de buurt op de plantage nieuw Amsterdam de allerlekkerste gepelde en gekoelde sinaasappelen de we in ons leven hebben gegeten.Alliance was ook een citrusplantage en een stichting wil deze weer in ere herstellen, de jonge aanplant staat er al, een paradijsje hier. Bij de rivier staan vrouwen te wachten op de boot richtig Alkmaar, het blijken onderwijzeressen te zijn die les geven aan 23 kinderen in Alliance, zij komen zondags aan uit Paramaribo en gaan vrijdags weer met de boot naar Paramaribo 4 uur varen.
Wij varen ook verder maar richtig Bakkie hier lunchen we onze meegebrachte maaltijd op en ontmoeten hier Marcha Mormon, haar verhaal begint 7 jaar geleden toen ze hier kwam op de oude plantage Reynsdorp om te kijken naar de geboorte plaats van haar grootouders, ze werd gerepen door de geschiedenis en het bleek dat de grootouders van haar grootouders omstreeks 1800 hier slaven waren, ze had zelfs nog grondrechten en wilde op deze plek blijven.
Met haar man is ze begonnen met het uitgraven van d e Warappakreek richting open zee, 9 km lang, ze bouwden een vogeluitkijkpost op het strand en vonden zoveel flessen en pijpen en andere zaken in de kreek dat ze een museum hebben ingericht, ook slavenkettingen liggen er, ook herstelden de oude sluisjes en hebben hier 3 prachtige lodges gebouwd, groete- en planten tuinen zijn nu aan het inrichten en mogelijk komt er nog een groeps accomodatie, ze doen alles zelf met behulp van lokale mensen en wonen in een deel van het oude huis, naast dit huis staan een herbouwde koffieloods die ze nagebouwd hebben van een oude tekening.
Dankzij deze ondernemersgeest en doorzettings vermogen komt er hier ecotoerisme en komen er ook nieuwe mensen wonen. Terug in de boot raakten we niet uitgesproken over het lef en de moed van dit echtpaar om door te gaan en wensen hun heel veel geluk, op deze prachtige plek. Achteraf hadden we langer moeten blijven, we hebben de kreek niet afgevaren en ook de oudes uikerfabriek die in het ourwoud ligt niet bezocht, even dachten we in de film "Hoe duur is de suiker" te zijn geweest.
De terugtocht met de boot duurde 2 uur, moe maar voldaan kwamen we om 6 uur in Parmaribo aan s"avonds eten in de stad.

• 09 November 2014 - 02:17

Hemmo Groen:

Prima gedaan Jan. M'n complimenten.

• 09 November 2014 - 11:07

Teun En Nel Van Der Lee:

Hoi jan wat een avonturen maak jij mee
    geweldig ,mooie verslagen maak je we
    genieten er van.nog heel veel plezier!!!!!
    Groetjes Nel en Teun

• 10 November 2014 - 01:14

Marsha Mormon:

Beste Jan
    Bedankt voor de mooie worden
    Groeten uit Bakkie,Marsha

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Reunie Bigi Kroetoe

In 1964 hebben wij, 20 jongens van 15/16 jaar een verre reis gemaakt van Nederland per KNSM boot naar Suriname, doel was het deelnemen aan een scouting jubileumkamp in het oerwoud van Suriname.
In totaal zijn we 9 weken onderweg geweest 2 weken heenreis, 3 weken bij gastgezinnen, 1 week het oerwoud in en 10 dagen kamp op Zanderij en na een week de terugreis van weer 2 weken.
Nu 50 jaar later wil een zestal deelnemers de reis naar Suriname samen opnieuw maken, om het opnieuw te beleven.In Suriname woont Piet Hein Hellendoorn die onze reis ter plaatse organiseert.

Programma 1-15 november 2014
Zat 1.nov   vertrek per KLM vertrek Amsterdam–Paramaribo/Pengel
Zon2.nov   Saramacca/Groningen/Barbecue bij Piet Hein
Ma.3.nov   Paramaribo verkennen,
Di. 4 nov  Dolfijnen spotten in Surinamerivier/ Commewijne rivier
Wo 5 nov  Coronie/Nickerie overnachten in Bigi Pan Nickerie (kajakken)
Do. 6. nov  Nickerie Paramaribo- Bigi Pan (natuurreservaat vogels)
Vrij 7. nov  Varen met Humbert in Commewijne/Cotticagebied bezoek Alliance/Bakkie
Zat 8. nov  Colakreek Zanderij (kampterrein van Bigi Kroetoe)