Isadou, het binnenland van Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jan Prenger - WaarBenJij.nu Isadou, het binnenland van Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jan Prenger - WaarBenJij.nu

Isadou, het binnenland van Suriname

Blijf op de hoogte en volg Jan

13 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Wij hebben nog een wens op ons programma staan en dat is een tocht diep de binnenlanden in ten zuiden van Paramaribo, het echte primitieve bestaan van de bosland Creolen meemaken.In 1964 deden we dat met de Nederlandse militairen op een patrouilleboot en we hebben daar mooie herinneringen aan, Piet onze gids en ook deelnemer van de Bigi Kroetoe heeft de plek Isadou voor ons uitgezocht.Isadou ligt 270 km km ten zuiden van Paramaribo en is alleen per boot bereikbaar.
Dinsdag morgen vertrekken we na fourage te hebben ingeslagen, richting Zanderij bij de begraafplaats stappen we uit bij het monument van de vliegramp van de SLM bij Zanderij, 4 turbinemotoren met alle namen erop.
vanaf Zanderij rechtsaf via een prachtige asfaltweg gaan we zuidelijk, stoppen we na 2 uur in Brownsberg en eten een broodje Pomme, Creools pittig gerecht echt lekker, de rit gaat verder om het Brokopondo meer naar Atjoni, we passeren pittoreske inlandse dorpjes maar mogen niet fotograferen.
Atjoni is een belevenis,dit is het eindpunt van de weg en het begin van het ondoordringbare woud, diverse boten liggen te wachten op passagiers en goederen om dieper het land te worden ingebracht.een haven aan de Surinamerivier.
Vier boten met schoolkinderen die weer naar huis gaan, bouwmaterialen, betonijzer, bedden, voeding, frisdrank alles gaat per boot.
Na een uur kunnen wij ook instappen,met alle bagage en extra spullen in ons geval dieselolie, smeerolie etc voor de boten.
Schoolkinderen worden net als bij ons gehaald en gebracht naar school, groene uniform blouse voor de lagere school en blauwe voor de MULO.
We passeren Jaw Jaw, om 3 uur zien we ons resort Isadou prachtig gelegen hoog boven de rivier, de waterstand is nu 2 meter lager dan in de regentijd. we lunchen en richten onze hut in, 4 man per hut, krakende bedden met klamboe en een wasbak, we rusten wat en eten om 7 uur soep met kip en rijst, s'avonds gaan we in het donker kaaimannen kijken, je ziet alleen maar oogjes als je er met een zaklamp in schijnt en een enkele slang.Dit is ook de rivier waar we in baden en waar water uitgehaald wordt voor de afwas, en de vrouwen de was doen.
De nacht heeft zijn eigen geluid je hoort van alles, en het is warm de muggen houden we op afstand maar zijn toch vroeg wakker.

Woensdag 12 nov. om half acht lekker ontbijt, gebakken eieren, pompelmoes, tomaat en koffie/thee, direct na het ontbijt gaan we de boten in om nog dieper de rimboe in te gaan, we varen oer de Surinamerivier, zien kinderen in het water spelen, vrouwen de was doen, maar foto's niet toegestaan, eerst vragen en vaak is het antwoord nee.Bij Aurora aangekomen een origineel Maronsdorp zien we direct de palmbladeren over de weg, die zijn om de boze geesten weg te houden,in het dorp weinig bewoners, vrouwen zijn naar de kostgrond en mannen werken in het bos of zijn goud zoeken, een enkele man is aan het werk en schilt bomen en takken en legt uit waarvoor het is hout voor hengels worden eerst gebrand, dan zijn ze taaier, op de kant liggen vier boomstammen uitgehold, die nog op de kop worden gelegd en uitgebrand zodat ze uitzetten. We zien allerlei vogels kolibrie's , toekans, papegaaien, zwaluwen boven het water, en schaarbekken een vogel met hele grote V staart die over het water scheert.We lopen door het bos naar nieuw Aurora, gaan over een brug, door een kreek en komen 3 kinderen tegen, een meisje van 5 jaar die haar zusje van 2 op de heup draagt en haar broertje van net 3 jaar die een groot kapmes op de juiste wijze met zich mee draagt, zeker 60 cm groot, je weet dan precies hoe ze hier op groeien, het leven is hard, moeder werkt op het stukje land.Het dorpje heeft hutten met een dak van palmbladeren en deuren hebben hier mooi snijwerk,aan het eind van dit jaar komt hier ook TV via de satelliet.
We drinken in het dorp een softdrink en zien dat er net stof is aangekomen voor de school bloesjes die in lappen gesneden wordt.Via een glibberig pad lopen we naar de rivier, komen de schoolmeisjes in blauwe bloesjes tegen die net school komen en krijgen toch een stortbui op ons hoofd,we zijn direct doorweekt, niemand heeft een regenjas bij zich zelfs niet onze Peter die dit soort spullen verkoopt. Aangekomen op ons resort krijgen we de maaltijd, het is al wel 3 uur geweest en gaan rusten en/of zwemmen in de rivier, wie doet je wat, Piranha's knabbelen alleen wat aan onze voeten, ze zijn nog klein.
Onverwachts is er 's avonds een optreden van vrouwen uit het dorpje Jaw Jaw, een dansie dansie, leuk intermezzo maar geen spektakelstuk.
We spotten nog wat kaaimannen vanaf onze hutten en gaan slapen, hevige buien teisteren ons hut, gelukkig heeft elke hut een stormlantaarn.

Donderdag
We zien ook verschillende fruitbomen onderweg, bv de Pommerak dit zijn rode kleine peertjes, Pompelmoes, heerlijk bij de maaltijd, Watermeloen, etc.Het ontbijt staat weer op tijd klaar, wij zijn al vroeg wakker en zitten buiten aan de thee, na het ontbijt ruimen we de kamers op, maken nog wat foto's ook van het personeel dat alles op het hoofd draagt, de afwas, de hete soep, we maken nog wat foto's bij de rivier, want het blijft bijzonder hoe de stuurmannen de boten door de stroomversnellingen sturen.Om 1 uur vertrekken we naar Pokigron waar we ons busje hebben achtergelaten en rijden terug naar Brownberg, waar we stoppen voor een drankje, hier ontmoeten we ook de illegale goudzoekers die er ruig uit zien en vertellen dat ze best wat goud vinden.en rijden door naar Zanderij, zien we vlak voor het vliegveld een bord, District BIGI KROETOE, die is de ingang van ons kamp, we rijden erin en komen vast vte zitten in het mulle zand, allemaal duwen en de auto eren, suffert's om zomaar een pad in te gaan. We maken een groepsfoto onder het bord en brengen Peter naar het vliegtuig voor zijn vertrek naar Nederland, hij heeft weer andere afspraken.Wij gaan terug naar Paramaribo voor onze laatste 2 dagen van dit avontuur.

• 13 November 2014 - 23:54

Herman Wester:

Een heel verhaal weer !

• 15 November 2014 - 18:14

Chris Oldnhpf:

Hi Jan wat een mooie reis, ik ben best een beetje jaloers, geniet ervan!

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Reunie Bigi Kroetoe

In 1964 hebben wij, 20 jongens van 15/16 jaar een verre reis gemaakt van Nederland per KNSM boot naar Suriname, doel was het deelnemen aan een scouting jubileumkamp in het oerwoud van Suriname.
In totaal zijn we 9 weken onderweg geweest 2 weken heenreis, 3 weken bij gastgezinnen, 1 week het oerwoud in en 10 dagen kamp op Zanderij en na een week de terugreis van weer 2 weken.
Nu 50 jaar later wil een zestal deelnemers de reis naar Suriname samen opnieuw maken, om het opnieuw te beleven.In Suriname woont Piet Hein Hellendoorn die onze reis ter plaatse organiseert.

Programma 1-15 november 2014
Zat 1.nov   vertrek per KLM vertrek Amsterdam–Paramaribo/Pengel
Zon2.nov   Saramacca/Groningen/Barbecue bij Piet Hein
Ma.3.nov   Paramaribo verkennen,
Di. 4 nov  Dolfijnen spotten in Surinamerivier/ Commewijne rivier
Wo 5 nov  Coronie/Nickerie overnachten in Bigi Pan Nickerie (kajakken)
Do. 6. nov  Nickerie Paramaribo- Bigi Pan (natuurreservaat vogels)
Vrij 7. nov  Varen met Humbert in Commewijne/Cotticagebied bezoek Alliance/Bakkie
Zat 8. nov  Colakreek Zanderij (kampterrein van Bigi Kroetoe)